5 Veckor

Idag fyller våran prinsessa 5 veckor!
Vi har gått över en månadsdagen (i lördags)
Hur sjukt är inte det!! Vi har inte längre en helt nyfödd bebis, vi har nu en en månad gammal bebis!
Tiden bara springer iväg!! Och hon har redan blivit så stor!!

Vid 1 månad

Väger hon 5000 g och är 58 cm lång.
Hon använder strl 56 i kläder förrutom vissa bodies som fortfarande funkar i strl 50.
Snart är det dags att rensa ut strl 50 och plocka fram strl 62.
Flickan har långa ben :)

Vi har lyckats vänja oss av med amningsnappen.
Hon älskar tutten men har börjat bråka när hon ätit ett tag.
Hon har blivit en riktig spybebis och ibland undrar man vart allt kommer ifrån. 
Nappen funkar mot snuttbehovet när hon inte är hungrig.

Hon har ett längre sovpass per dygn som varar ungefär mellan 00-05.
Därefter är det ca 2-3 timmar åt gången. Vissa dagar mer och vissa mindre.

Hon följer en med blicken och älskar att kolla länge och intensivt på mamma, pappa, tavlor och lampor.
Hon försöker hela tiden lyfta huvudet och skulle nog redan vilja krypa iväg.

Idag (30 November) fick jag (mamma)  det första leendet i vaket tillstånd. På 5 veckorsdagen!
Hon har börjat jollra men mestadels så morrar hon vilket hon gjort länge.
Hon gör massa miner men det vi älskar mäst är hur hon höjer på ögonbrynen när hon sover, formar munnen till ett pyttelitet O och underläppen som vibrerar supergulligt när hon gråter.

Den första månaden i livet har vi umgåtts mycket med hennes mormor, morfar och morbror.
Farmor och faster har varit förbi ett par gånger.
Mormor har vart barnvakt när jag (mamma) sprungit på vårdcentralen för infektionen i snittet.
Den 28 november så sa dom dock att jag är läkt och inte behöver komma tillbaka pågrund av snittet.

I det stora hela så känns hon verkligen som en riktig bebis nu med en envis vilja.
Hon är mer stabil och mer med även om hon mestadels äter och sover.
Hon vill inte sitta i babysittern eller ligga själv när hon är vaken, helst vill hon va i knät.
Även när hon sover. Men bebisar behöver ju närhet :)


Det känns som att jag skulle kunna skriva en hel bok om hennes första månad..
Kanske inte så konstigt med tanke på att jag bloggat så dåligt.
Skulle gärna bli bättre på det men tiden finns helt enkelt inte när jag har ett litet plåster att ta hand om!
Nu ska jag göra en kopp te och krypa upp i soffan och snusa bebis :) Natti!





Min fina flicka! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0