Tuva 7 månader

Det händer så himla mycket nu och man måste nästan skriva varje dag för att inte missa nått
ändå är jag så dålig på att skriva ner allt. :(
Får lite dåligt samvete över det.. Men jag antar att det är bättre att jag skriver månad för månad än inget alls..

Vid 7 månader:

Vi använder fortfarande strl 68 i kläder men jag tror att fröken börjar närma sig 70 cm.
I vissa kläder funkar strl 74 också.

Tuva har tröttnat på ammningen och ammar nu bara ca 3-4 gånger om dagen.
Hon blir inte mätt av amningen så amning är bara mellanmål mellan maten.
Hon äter välling på morgonen sen lunch med riktig mat och frukt.
Mellanmål, kvällsgröt med frukt och välling igen.
Vaknar hon på natten så får hon välling igen.
Ersättning går inte alls hon totalvägrar.

Vid 6½ månad sitter hon själv utan stöd, stabilt.
Hon klättrar och ställer sig upp mot folk och sånt i passande höjd.
Från och med den 21 maj går det även framåt i kravlandet och nu ålar hon iväg i snabb fart.
Hon ställer sig även i krypställning och gungar.

Tuva har börjat vinka men inte när man vinkar hejdå, bara när det passar fröken själv.
Hon har svårt att sitta still och blir lätt uttråkad.

Tuva gnuggar sig i ögonen när hon är trött och stäcker upp armarna efter en när hon vill komma upp.
Mamman försöker packa ihop lägenheten i flyttkartoner men Tuva tycker det är super trist och är inte alls med på noterna.

Den 11 maj hade Tuva barnvakt över natten för första gången.
Hon sov över hos mormor och allt hade gått så bra!
Hon hade vaknat en gång på natten men hållt bra humör från början till slut!
Det hade gått mycket bättre än varken mamman eller mormorn vågat hoppas på.
Hon fick sova brevid mormor i sängen.
Efter det dygnet var amningen inte poppis längre och Tuva vart aldrig riktigt mätt av amningen igen.

I början tyckte jag att det var jätte sorgligt och jag var inte alls beredd men nu två veckor senare så känns det ändå helt okej. Hon är så stor nu och har så svårt att konsentrera sig på tutten ändå.

Kvällen den 6 maj fick Tuva feber och hade feber i ett dygn.
Dagarna efter så kom tänderna.
Dom två i mitten i nederkäken.
Hon tuggar på allt och man märker att det kliar.
Hon är också lite gnälligare än vanligt.

Vi har varit på 75 års kalas för gammelfarmor och träffat hela släkten
Det var spännande med alla människor och alla fina klänningar tyckte Tuva
och alla tyckte att Tuva var så söt och snäll :)
Min fina bebis :P

Tuva har också vart på sitt första truckmeet.
Hon tyckte det var jätte kul att titta på alla stora blinkade lastbilar och somnade inte förens vid halv elva i vagnen efter en flaska välling.

Hon har sovit hela natten 3 nätter i rad med start 21 maj.
jag tror inte att det kommer hålla i sig från och med nu men jag hoppas lite.
Det är så skönt när hon somnar vid tio och vaknar vid sju-åtta.
Vi får se hur länge hon håller på dom vanorna. :P

image description

Febrig tjej!

image description

Två veckor senare
Lycklig tjej med två tänder :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0